Anger management: 10 sfaturi să-ți temperezi furia

Anger management: 10 sfaturi să-ți temper

Controlul nervilor poate fi o provocare. În stare de criză poți reacționa diferit, uneori distrugător chiar pentru tine sau pentru alții. Există anumite trucuri – ia o pauză sau folosește propoziții cu “Eu” – pentru a menține controlul asupra furiei.

Te enervezi cand cineva îți taie calea în trafic? Ți se ridică tensiunea cu viteza luminii când copilul refuză să coopereze. Furia necontrolată își poate pune amprenta atât asupra sănătății tale, cât și asupra relațiilor.

Ești gata să preiei controlul? Ia în considerare aceste 10 sfaturi pentru managementul furiei.

1. Gândește înainte să vorbești 

În “vâltoarea” momentului, este ușor să spui ceva ce vei regreta ulterior. Ia-ți câteva clipe să îți aduni gândurile înainte să spui ceva – și lasă-i și pe ceilalți care sunt implicați în situație să facă același lucru.

2. Exprimă-te după ce te calmezi

Imediat ce gândești clar, exprimă-ți frustrarea într-un mod direct, însă neagresiv. Formulează-ți preocupările și nevoile clar și direct, fără să-i rănești pe ceilalți și fără să încerci să-i controlezi.

3. Fă puțină mișcare 

Activitatea fizică poate ajuta la reducerea stresului care te face să devii furios. Dacă simți că furia crește în intensitate, du-te într-o plimbare în pas alert sau aleargă ori altă activitate fizică pe placul tău.

4. Ia o pauză 

Pauzele nu sunt doar pentru copii. Ia-ți pauze scurte în acele momente ale zilei mai stresante. Câteva momente de liniste te pot ajuta să te simți mai bine pregătit să gestionezi anumite situații fără să devii iritat sau nervos.

5. Identifică soluții posibile

În loc să te concentrezi pe ce anume te-a enervat, rezolvă problemele care îți sunt la îndemâna. Te înnebunește faptul că cel mic are dezordine în cameră? Închide ușa. Partenerul întârzie la cină în fiecare seară? Programează masa mai târziu – sau stabiliți faptul că veți mânca singuri de câteva ori pe săptămână. Spune-ți de fiecare dată că furia nu rezolvă nimic, ci poate doar să agraveze problema.

6. Vorbește despre afectele tale

Pentru a evita să critici sau să arunci vina – aspecte care doar crește tensiunea – folosește propozițiile cu “Eu” pentru a descrie problema. Fii respectuos și specific. De exemplu, spune “Eu sunt supărat că te-ai ridicat de la masă fără să te oferi să ajuți la spălatul vaselor” în loc de “Tu nu te ocupi niciodată de treburile din gospodărie”.

7. Iartă 

Iertarea este un instrument puternic. Dacă permiți furiei sau altor sentimente negative să înlocuiască sentimentele pozitive, te poți trezi “inghițit” de propria amărăciune sau senzație de nedreptate. Dar, dacă poți să ierți pe cineva care te-a făcut să te înfurii, puteți amândoi să învățați din acea situație și să vă consolidați relația.

8. Apelează la umor pentru a elibera tensiunea

Relaxarea poate ajuta la atenuarea tensiunii. Folosește umorul pentru a face față aspectelor care te înfurie, dar și acelor așteptări nerealiste în legătură cu felul în care lucrurile ar trebui să fie. Evită sarcasmul, fiindcă poate răni și poate agrava lucrurile.

9. Practică tehnici de relaxare

Când furia ia amploare, pune-ți la lucru abilitățile de relaxare: fă exerciții de respirație, imaginează-ți o scenă relaxantă sau repetă-ți un cuvânt sau o frază liniștitoare (“Ia-o încet”, de exemplu). Poți și să asculți muzică, să scrii într-un jurnal sau să încerci câteva poziții de yoga.

10. Dă-ți seama când să ceri ajutorul unui psihoterapeut/psihiatru

A învăța controlul furiei este o provocare uneori pentru fiecare. Cere ajutorul în cazul în care furia pare ca nu poate fi ținută în frâu și te determină să faci anumite lucruri pe care le regreți sau care îi rănesc pe cei din jur.

 

Surse de informatie: www.mayoclinic.org

 

Vezi si

Părerea altora contează?…

Obișnuiam să țin cont de părerea celorlalți mereu, să mă stresez de fiecare dată când …